Bane Nor har signert kontrakt med Hæhre Entreprenør for KSÅ-3 Furnesbakken-Stange på grunnarbeid for nye dobbeltspor og nye Tangen stasjon. Prosjektet skal gjennomføres som et internt arbeidsfellesskap mellom Hæhre og Isachsen.
Totalentreprisen omfatter 11,85 km underbygning, konstruksjoner, ny stasjon på Tangen og arbeid i bruddfaser. Entreprisen har tilnærmet massebalanse av kvalitetsmasser til bruk i fyllingene som skal etableres. Dette sparer både naboene i området og miljøet for mye anleggstrafikk. Bane NORs konsernsjef Thor Gjermund Eriksen er også godt fornøyd med å ha fått en av landets beste entreprenører på massehåndtering med på laget:
– Det er viktig for oss å vite at vi har en solid entreprenør med lang erfaring i å håndtere både matjord og lagring av kvalitetsmasser til bruk i fyllingene, sier Eriksen.
– Vi er glade for at Bane NOR viser oss tillit, og har valgt Hæhre til å gjennomføre prosjektet. Fra tidligere prosjekter kjenner vi området godt. Vi ser frem til å benytte vår kompetanse og gjennomføringskraft fra komplekse infrastrukturprosjekter i dette spennende prosjektet, sier Gudmund Roen, daglig leder i Hæhre Entreprenør. Og vi ser frem til et godt samarbeid med vårt søsterselskap Isachsen Anlegg som skal være med på dette prosjektet, legger han til.
Internt samarbeid i prosjektet
Prosjektet gjennomføres som et internt arbeidsfellesskap mellom Hæhre og Isachsen Anlegg. Frode Grønberg fra Isachsen vil være prosjektleder.
– Vi viderefører mye av organisasjonen fra RV4 Roa–Gran grense, som på mandag ble formelt overlevert til byggherren. Menneskene i prosjektorganisasjonen kjenner hverandre godt, og gleder seg til nok et spennende og utfordrende prosjekt sammen, sier Frode Grønberg.
– Hæhre og Isachsen har samarbeidet tett i tilbudsfasen. Nå går samarbeidet over i mobiliserings- og gjennomføringsfasen. Vi gleder oss over å videreføre dette samarbeidet, sier daglig leder Ronny Abelsen i Isachsen Anlegg.
Miljøhensyn står sterkt
Bane NOR har stilt krav til entreprenørens bruk av klimagassberegninger i valg av løsninger og metoder. Vi skal rapportere på klimagassbudsjett og levere klimagassregnskap. Det blir også tatt i bruk en belønningsordning for å redusere CO2-utslippet knyttet til klimagassbudsjett og klimaregnskap.
– Nå er det opp til entreprenøren å bidra til at vi finner de smarteste løsningene for hvordan kontrakten skal gjennomføres med minst mulig CO2-avtrykk, sier konsernsjefen.
Arbeidet skal også Breeam-sertifiseres. Breeam er Norges eneste metode for sertifisering av bærekraftige bygg og infrastrukturprosjekt, der formålet er å motivere til bærekraftig design og bygging gjennom hele byggeprosjektet.
Viktig bidrag til økt punktlighet
I tillegg til at det blir dobbeltspor, ligger det i denne entreprisen ytterligere et viktig bidrag til økt pålitelighet i togtilbudet. Det bygges også en kort strekning med fire spor sør for nye Tangen stasjon, slik at det blir forbikjøringsmuligheter og snumulighet.
Handshake: Bane NORs konsernsjef Thor Gjermund Eriksen og Gudmund Roen, daglig leder i Hæhre. Foto: Tor Kleiven
F.v. Thor Gjermund Eriksen- konsernsjef Bane NOR, Marit Lembach Beylegaard -prosjektleder Bane NOR, Gudmund Roen – Hæhre Entreprenør, Per Vilnes -prosjektdirektør Bane NOR, Gro-Ane Haarklou Westbye -kontraktsleder og Frode Grønberg, prosjektleder Isachsen Anlegg. Foto: Tor Kleiven